FANTOM ZVANÝ COPYWRITER

  • 0

FANTOM ZVANÝ COPYWRITER

Category : Blog , Copywritting

Nejen na počátku bylo slovo.
To tajemné anglické označení, které lze v poslední době slyšet více než často, rozhodně neoznačuje někoho, kdo kopíruje texty, jak by se mohlo na první přečtení někomu zdát. Ani se nemusí volat právník školený v autorském právu.

Kdo a co je copywriter?

Jde o kreativce, který vytváří reklamní nebo marketingové texty a je zodpovědný za psanou komunikaci, která je směrována k zákazníkům nebo se nese firmou. Jeho denním chlebem je psané slovo.

Jednoduše copywriter je člověk-psavec, který píše články, tiskové zprávy, newslettery a direct maily. Vymýšlí slogany a názvy. Tvoří struktury webových stránek, které následně naplňuje texty. Navrhuje informační brožurky, letáky, plakáty a jejich obsah. Čtivě, zajímavě, důvtipně a vždy s důrazem na podstatu sdělení a cílové publikum.

Jde tak o mnoho převleků pod jednou adresou

Kromě duše kreativce, musí být copywriter i plodný spisovatel, pozorný posluchač, empatický psycholog a musí být schopen stát se přes noc odborníkem na vše od rozmnožování křečků až po červí díry.
Alespoň do takové míry, aby výsledkem bylo sdělení, které bude nejen srozumitelné cílovému publiku, ale zároveň neztratí myšlenku zadavatele.

Jediné, co by se měl copywriter naučit a uplatňovat při své práci je potlačit vlastní ego.
Jeho texty se bude chlubit kde kdo, ale málokdy on sám.
Dobrého copywritera to ale rozhodně nesmí rozhodit, např. i Supermana brali v civilu jako prostého novináře a nějak se s tím musel smířit.

Tajemství on-line prostředí

Velmi specifická práce copywritera je v prostředí online, kde je v dnešní době a do budoucna bude asi nejvíce využíván. Pěkná grafika sice na první pohled zaujme, ale bez kvalitního obsahu to nikdy nefunguje.
Texty na webu nejsou nikdy totožné s tištěnými, protože uživatel se před počítačem chová vždy jinak, než čtenář držící v ruce denní tisk, reklamní katalog nebo knihu.

On-line prostředí tím pádem vyžaduje vysokou strukturovanost, jasnost a výstižnost. Důležité sdělení či klíčová slova jsou zvýrazněná, návštěvník stránek má tak vizuální záchytné body a neuniknou mu zásadní informace. Ze stejného důvodu jsou proto vhodné krátké věty i odstavce a dělící podnadpisy. Snahou je vytvořit takové sdělení, které je vždy originální, osobité a působivé, ale ne na úkor serióznosti. A NAVÍC – text musí být optimalizován pro vyhledávače (to znamená, že musí obsahovat relevantní klíčová slova). Nikdy ale ne, násilně…, na klíčová slova se stejně jako na pilu tlačit nikdy nemá. Pokud někteří rádoby-experti tvrdí opak, nemají jednoduše pravdu!

Nemělo by se zapomenout ani na grafické prvky v textu. Nejčastěji se jedná o odrážkované seznamy, tabulky, schémata a grafy.
Naruší se tím monotónní jednolitost textu, zvýší se přehlednost a ještě je zde prostor pro dovysvětlení nebo podložení hlavního sdělení takzvaně „tvrdými“ daty.

Jak udělat copywritera šťastným?

Může se zdát, že nejvíce času zabere samotné psaní. Každý kvalitní copywriter, ale stráví nejvíce hodin přípravou.
Nejprve se musí zorientovat v tématu, porozumět potřebám daného klienta a dohledat si velké množství informací! Dále potřebuje znát účel, tón komunikace a cílové publikum.
Např. psaní textů do odborného internetového deníku bude vyznívat určitě jinak, než pro e-shop s keramikou nebo potřebami pro motoristy. Tím je daná odpověď na otázku, proč práce kvalitního copywritra vykazuje tolik hodin, když přece napsání jednoho článku musí zabrat nanejvýš dvě hodinky i s pauzou na kávu. A nakonec to může zvládnout podle některých „znalců“ každý) Bohužel není tomu tak, nejjednodušší je někdy si to si to vyzkoušet!

Pokud jde o zadavatele textů, rozhodně se nemůže pracovní schůzka s copywriterem podcenit. I ten největší profík podá lepší výkon, když nemusí vařit z vody, ale alespoň z bujónu.

Co všechno bude chtít copywriter vědět a potěší ho, když se mu na jeho otázky zvládne odpovědět:

– co je cílem sdělení
– je velký rozdíl mezi tím, když chceme něco oznámit, vybídnout k akci (ke koupi, registraci, zhlédnutí) nebo jen zaujmout.
– pro jaké cílovou skupinu je sdělení určeno.
– veškeré informace, které o svém produktu/službě máme k dispozici.
– co je naší největší konkurenční výhodou, v čem jsme lepší než konkurence, jinými slovy, co je hlavním důvodem, proč by naši potenciální zákazníci měli své peníze utratit právě u nás, za naše výrobky.
– tón komunikace…, pokud nevíme, jak chceme ke svým zákazníkům promlouvat, tak si to velmi rychle ujasněme!
Dobrý copywriter s tím rád pomůže, ale je potřeba, aby „zadavatelé“ přemýšleli koncepčně v kontextu celého podnikání.

Tolik asi ve zkratce o práci copywritera!

Děkujeme za sepsání našemu offline marketingovému expertovi Janu P.


Leave a Reply

Zaujali jsme Vás ?

Nejlepší způsob jak navázat efektivní spolupráci je vyplnit tento kontaktní formulář a napsat do něj nějakou představu, co bychom měli dělat, jak intenzivně a co od naší práce očekáváte. Můžete nám ale napsat i jen tak, s dotazem, či požadavkem o radu - rádi zdarma odpovíme.

A samosebou slibujeme, že se ozveme jakmile to bude možné.